Wijnboekbespreking: “Rood, wit en soms rosé” – Annick Schreuder

Tussen het wijndrinken door lezen wij ook wel eens een boek. En dan natuurlijk het liefst een boek dat gaat over wijn. Er zijn ontelbare boeken geschreven over onze favoriete drank, en de een is leuker dan de ander. Om je te laten weten welke boeken wij nou echt leuk vonden om te lezen zullen we regelmatig een wijnboek bespreken in onze nieuwe rubriek “Wijnboekbespreking”. We trappen deze eerste keer af met het boek “Rood, wit en soms rosé” van Annick Schreuder.

Over de schrijver annick_ZNC

Annick Schreuder is medeoprichter van La Causerie Wijnopleidingen in Rotterdam en Antwerpen waar zij cursussen, proeverijen en workshops verzorgt. Hiervoor werkte zij jaren lang als journaliste, had zij een eigen tekstbureau, schreef zij twee kinderboeken en was samenstelster van het Brievenboek van Herman de Coninck, “Een aangename postumiteit”. Voor het bekende wijnmagazine Winelife en de Libelle maakte zij verschillende reisreportages.

Het boek

Het boek is op een fijne, vlotte manier geschreven en ongemerkt leer je, onder het mom van “Wijn drinken is goed. Weten wat je drinkt is beter”, veel over wijn, het maken van wijn, verschillende druivensoorten, wijngebieden en wijngeschiedenis. Om deze reden is het een perfect boek voor de beginnende wijnliefhebber. Maar ook als je al iets van wijn weet, is het zeker de moeite waard om het boek te lezen. Annick Schreuder neemt de lezer mee op haar wijnreizen en verteld enthousiast over de dingen die zij mee maakt. Ze ontmoet gedreven wijnmakers, beklimt de steilste wijnhellingen in Duitsland, oogst haar eigen druiven in Frankrijk en rijdt door de hoogste wijngaarden ter wereld in Argentinië. Leuke anekdotes en grappige situaties vormen een belangrijk deel van het geheel en maken dat je makkelijk door het boek heen leest.

Tot slot

Rood, wit en soms rosé is een gepassioneerd geschreven boek en ik heb het dan ook met zeer veel plezier gelezen. Bij deze wil ik iedereen die van wijn houdt, aanraden het boek te gaan lezen.

Veel lees plezier.